zondag 19 april 2015

De soortenrijkdom van Nijmegen: Stippen

Het is een heel herkenbaar beestje dat ieder kind kan tekenen: een rood ovaaltje met een paar zwarte stippen. Twee of zeven of eenentwintig. Toen ik nog klein en onwetend was, werd ik altijd blij als ik er een zag. Ze vertegenwoordigen het gevoel dat bij het voorjaar hoort. Heel vredig komen deze kevertjes op je hand zitten, kriebelend weliswaar, om vervolgens, terwijl je je vinger in de lucht steekt, omhoog te lopen en, eenmaal helemaal boven aangekomen, hun gevlekte dekschilden opzij te slaan en weg te vliegen. Toen ik de kleuterleeftijd achter me liet, leerde ik dat ze helemaal niet zo vredig zijn. Het bleken echte roofdieren! Mijn verbazing was groot.

Lieveheersbeestjes behoren tot een keverfamilie waarvan meer dan honderd soorten in Europa voorkomen. Die soorten zijn echt niet allemaal rood met twee of zeven of eenentwintig zwarte vlekken. Lieveheersbeestjes komen voor in allerlei kleuren, van geel, via oranje en rood tot zwart. En eigenlijk geldt hetzelfde voor de stippen.


Vanwege hun haast onstilbare honger is door tuinbouwers een Aziatische soort naar Europa gehaald om de bladluizen te bestrijden: het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje. Inmiddels heeft de soort ook buiten de kassen vaste voet aan de grond gekregen en duikt hij ook in Nijmegen steeds vaker op. Vanaf de herfst zijn ze vaak binnen te vinden, zelfs midden in de stad. Massaal gaan deze kevertjes dan op zoek naar warme plaatsen waar zij vervolgens de winter zullen doorbrengen, vaak in enorme groepen. In hoekjes van zolders, tussen plooien van gordijnen of achter schilderijen of lampen zijn ze dan te vinden. Overigens eten ze in die periode niet, ze zullen uw woning niet beschadigen.

Overwinterende Veelkleurige Aziatische Lieveheersbeestjes © Antoon Loomans
Auteur: Jeroen Veeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten