woensdag 29 juli 2015

Foto van de week 30


Koraaljuffer man in de Heemtuin van de Goffert © Menno Hornman


De Koraaljuffer (Ceriagrion tenellum) is een van onze mooiste juffers. Dat vind ik tenminste. Zeker als het licht er doorheen schijnt, zoals op deze foto van Menno Hornman, dan straalt het beestje helemaal.

De Koraaljuffer is een echte zomerlibel (piekt in juli en augustus) en hij lijkt op het eerste gezicht op een Vuurjuffer, maar dat is bij uitstek een lentelibel (piekt in mei en juni). Die oppervlakkige gelijkenis en het seizoensverschil trokken mij een paar jaar geleden naar mijn eigen vijver, toen ik daar in juli een late Vuurjuffer dacht te zien. Dat vond ik zo opmerkelijk, dat ik hem eens beter ging bekijken en prompt zag dat het beestje geen zwarte poten had (zoals bij de Vuurjuffer), maar oranjerode. Ook de pterostigma’s – de gekleurde wybertjes aan het einde van de vleugels – waren niet zwart (zoals bij de Vuurjuffer) maar rood.

Het was de eerste en enige keer dat ik deze juffer heb gezien in onze stadsvijver. Het was bijzonder, omdat het eigenlijk een juffer is van stroompjes en gezonde meren en vennen. In onze omgeving komen ze dan ook vooral voor in de Hatertse vennen. Mogelijk komen de Koraaljuffers die worden gezien in het zuiden van Nijmegen (recentelijk Natuurplaza en Lindenholt) daar ook vandaan.


Auteur: Ria Vogels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten