woensdag 23 december 2015

Foto van de week 51

Clogmia albipunctata, Hazenkamp, 4 januari 2015 (c) Erik van Dijk


Het einde van het jaar nadert, en daarmee ook het einde van deze blog. Voor mij is dat een goede gelegenheid om eens terug te blikken op een jaar foto’s van de week selecteren. Ik ben daarvoor nog eens door de pagina’s vol foto’s uit de gemeente Nijmegen op waarneming.nl gaan bladeren. Sjonge, jonge, dat waren er veel, heel erg veel. 
Wat direct opvalt is natuurlijk hoe serieus Erik van Dijk dit jaar bezig is geweest de biodiversiteit van de gemeente in kaart te brengen. Ik heb het niet echt geteld, maar schat dat ruim de meerderheid van de geplaatste foto’s van zijn hand was (en dan heb ik het nog niet eens over het aantal waarnemingen zonder foto). Ongetwijfeld kan en gaat hij ons nog het eindresultaat van deze speciale aandacht in 2015 voor de natuur in de stad/gemeente vertellen. 
Maar hij was niet de enige actieve waarnemer of fotograaf. Ook anderen hebben meegedaan en mooie onderwerpen gevonden. De aandacht van de waarnemers, Erik voorop, ging zeker niet alleen uit naar het grote, het opvallende. Welnee, juist het kleine en het onopvallende, en daarmee voor veel mensen ook eerder nog onbekende natuur, kwam daarmee ‘in the picture’. Of het nu om alleen met de loep te vinden of te determineren korstmossen en microvlinders ging, of om minuscule of moeilijk te determineren paddenstoelen, planten en insecten het werd vastgelegd en opgetekend. Als voorbeeld hiervan zet ik deze prachtige, afgelopen januari al gemaakte, foto van een Clogmia albipunctata nog eens in het spotlicht. Een Clogmia albipunctata is een insect uit de familie van de Motmuggen (Psychodidae). Ik had er nog nooit van gehoord, jij wel? Kijk dat bedoel ik nou.

Auteur: Ria Vogels

1 opmerking:

  1. Erik, Ria en alle anderen die bijdragen hebben geleverd aan deze blog: hartelijke dank. Ik heb er van genoten en het lijkt mij zeer waardevol als het totaal resultaat op de een of andere wijze wordt gepubliceerd cq gepresenteerd. Met name richting Nijmeegse bestuurders, tenslotte hebben zij een grote verantwoordelijkheid in het "beheren" van de biodiversiteit in hun mooie stad.

    BeantwoordenVerwijderen